Neuvonantopalvelu mahdollisti parhaan lopputuloksen oppilaitoskohteelle 

Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradian tavoitteena oli myydä koulurakennus laaditun kiinteistökehityssuunnitelman mukaisesti sekä jatkaa kohteen vuokralaisena seuraavat 10 vuotta, mikä turvaisi koulutuksen järjestämisen tiloissa. 

Alkuun kiinteistö oli Gradian ja paikallisen kiinteistönvälittäjän toimesta myynnissä julkisen netti-ilmoituksen ja lehtimainosten siivittämänä. Keskustelut kiinnostuneiden tahojen kanssa eivät kuitenkaan johtaneet kauppoihin. 

Aveonin astuttua kuvioihin, kohteelle luotiin aivan uudenlainen tarina. Tavoitteita vastaavia tarjouksia alettiin saada myös Jyväskylän ulkopuolisilta tahoilta aina kansainvälisiin toimijoihin.

Vauhtia projektiin julkiselle taholle sopivalla toimintamallilla 

– Aveonilla oli heti selvä visio, miten projekti saataisiin nopeasti eteenpäin. Keinojen lisäksi heillä oli valmiiksi laaja kontaktiverkosto potentiaalisia ostajaehdokkaita. Ilman Aveonin apua voi olla, että odottaisimme yhä sopivaa tarjousta, Riikka Kaarnamo, Gradia-kiinteistöjen kiinteistöjohtaja muistelee.  

Gradia-kiinteistöt ei etsinyt kilpailutettavaa toimeksiantoa, mutta Aveon tarjosi myös heille rahanarvoiseksi osoittautunutta apua ja konsultaatiota projektin ajan. Käytännössä Aveon toimi tarjouskilpailun voittaneen asiakkaansa Hemsö Finland Utbildningsfastigheter Oy:n taloudellisena neuvonantaja.

–  Julkiset puolen kohteet nähdään helposti haastavina, mutta kokemuksemme ja valmiiden verkostojemme kautta pystymme rakentamaan kullekin projektille sopivan toimintamallin. Kohde oli asiakkaallemme erinomainen pelinavaus Jyväskylässä ja Gradiasta he saivat hyvän sekä pitkäaikaisen vuokralaisen, Marko Puolakka Aveonilta kertoo. 

Pitkäaikainen kassavirta herätti kansainvälisten sijoittajien huomion

Gradia-kiinteistöjen oppilaitoksesta tehdyt kaupat ovat esimerkki tehokkaasta projektinjohdosta, missä neuvonantajan aktiivisuus ja valmiit kontaktiverkostot ovat avainasemassa. 

– Koska rakennuksen vuokralaisena oli Suomen suurin lukio, emme lähteneet myymään kohdetta rakennus, vaan pitkäaikainen kassavirta, edellä. Tämä herätti asiakkaidemme mielenkiinnon ja palveli Gradia-kiinteistöjen tavoitteita, Marko Puolakka Aveonilta muistelee ja jatkaa,

– Suuret kansalliset tai kansainväliset tahot eivät välttämättä kiinnostu kohteista niiden perustiedoilla. Tässä projektissa keskustelimme valmiiksi sopivan vuokramallin, teimme laskelmat sekä loimme tarinan, joka avasi kohteen pitkäaikaisen potentiaalin ostovalmiille asiakkaillemme.

Neuvonantopalvelussa molemmat osapuolet hyötyvät 

Aveon toimi Gradia-kiinteistöjen ja asiakkaansa välissä neuvonantajana, tietojen kerääjänä ja neuvottelujen vetäjänä. Projektiin mahtui myös tiukkoja tilanteita, mutta nekin hoidettiin niin, että jokainen osapuoli oli tyytyväinen. 

Gradia-kiinteistöt pääsi valitsemaan sopivan tarjouksen ja kaupat lyötiin lukkoon keväällä 2020. Gradia-kiinteistöjen Riikan mukaan toimintamalli sopii erinomaisesti julkisen puolen hankkeisiin.

– Minulla ei ollut hirveästi kokemusta yksityisen puolen neuvonantajista, mutta tämän projektin jälkeen olen suositellut Aveonia myös muille julkisen puolen toimijoille, kuten kuntayhtymille, hän kertoo. 

Markon mukaan Aveonilla on valmiiksi vastaaviin projekteihin sopivaa kontaktiverkostoa.

– Pystymme auttamaan julkisen tahon toimijoita monella tapaa myynti-, osto- ja -kiinteistönkehityshankkeissa valtakunnallisesti, hän vakuuttaa.